Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków władz spółek kapitałowych (Directors & Officers) wiąże się bezpośrednio z faktem, że pośrednia odpowiedzialność za następstwa działalności spółek spoczywa na członkach ich władz. Przepisy kodeksu spółek handlowych jak i inne ustawy nakładają w określonych sytuacjach na osoby wchodzące w skład organów spółek kapitałowych osobistą odpowiedzialność majątkową za skutki ich działania lub zaniechania działania oraz wykonania powierzonych im obowiązków.
W związku z tym, osoby zasiadające w radach nadzorczych, komisjach rewizyjnych czy zarządach spółek kapitałowych mogą w przypadku podjęcia przez nich błędnych w swych konsekwencjach decyzji stać się obiektem roszczeń podmiotów i osób poszkodowanych ich działaniem.
Również sama spółka może zostać poszkodowana przez nietrafne decyzje jej władz. W dodatku to w stosunku do niej mogą być kierowane roszczenia naprawienia strat przez wierzycieli.
dlaczego warto
Oferta ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej członków władz spółek kapitałowych gwarantuje zarówno spółce, jak i jej władzom ochronę przed ewentualnymi roszczeniami powstałymi w wyniku nieprawidłowego działania.
Rozumieć przez to można między innymi:
- nadużycie zaufania,
- działanie na szkodę firmy,
- przekroczenie umocowania,
- naruszenie praw pracowniczych.
kto może być objęty ubezpieczeniem
Ubezpieczenie obejmuje swoim zakresem odpowiedzialność cywilną:
- członków rad nadzorczych,
- członków komisji rewizyjnych,
- członków zarządu,
- prokurentów,
- dyrektorów i członków kadry zarządzającej.
Ubezpieczenie obejmuje swoim zakresem odpowiedzialność za szkody majątkowe, przez które należy rozumieć straty finansowe wywołane działaniem lub zaniechaniem.
W zależności od profilu, przedmiotu i rozmiaru działalności prowadzonej przez spółkę istnieje możliwość zmiany oraz rozszerzenia zakresu ubezpieczenia w celu dostosowania go do indywidualnych potrzeb spółki.
dokumenty niezbędne do wyceny kosztu ubezpieczenia
- Sprawozdanie finansowe za 3 lata poprzedzające wnioskowany okres ubezpieczenia.
- Aktualna umowa/statut spółki.
- Aktualny wypis z KRS.
- Kopie wewnętrznych regulaminów ustalających zakres obowiązków i odpowiedzialność członków władz spółki.
- Kopie umów o pracę i kontraktów menedżerskich we fragmentach dotyczących obowiązków i odpowiedzialności.
Ubezpieczenie D&O zwiększa wiarygodność i pozycję rynkową spółki, gdyż chroni zarówno spółkę, jak i jej aktualnych i potencjalnych kontrahentów przed skutkami błędu członków władz.